Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • nor gara
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Ajangiz
      • Arratzu
      • Bermeo
      • Busturia
      • Ea
      • Elantxobe
      • Ereño
      • Errigoiti
      • Forua
      • Gautegiz Arteaga
      • Gernika-Lumo
      • Ibarrangelu
      • Kortezubi
      • Mendata
      • Morga
      • Mundaka
      • Murueta
      • Muxika
      • Nabarniz
      • Sukarrieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Bereziak
    • Adituaren HITZA
    • Zerbitzuak
  • Zorion agurrak
  • Eskelak
  • Nor gara
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • nor gara
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu

Erruduntasuna, beldurra eta bakardadea

Busturialdea
Gizartea

Umeek konfinamendua nola bizi duten ikertzeko haiei zuzendutako galdetegia prestatu dute. Lau planotan banatu dute: fisikoa, soziala, emozionala eta akademikoa.

2020/05/13
Oihana Cabello Elorriaga

Pandemia egoera honetan errudun sentitzen dira umeak. Hori da diskurtsoa. Idoiagak azaldu legez, «hasieratik esan zaie etxean geratu behar direla, koronabirusa zabaldu zezaketelako eta ingurukoak kutsatu. Gehienok erabili dugun adibidea izan da aitite eta amumarentzat larria izan daitekeela, eta hori barneratu egin dute».
Erabateko konfinamenduan erantzun dute inkesta, eta batzuek beldurra ere adierazi dute kalera urtetako, koronabirusa kalean dagoelako. «Umeek diskurtsoa zuzenean entzuten dute, filtrorik gabe. Ume askok esan digute aitite eta amuma faltan botatzen dituztela baina haiek kutsatzeko beldur direla. Umeak etxean sartzeko neurri hain zorrotzak, Europan bakarra, izan duen justifikazioa izan da birusaren zabalkundea geratzearena. Baina horrek lanketa bat eskatzen du, ume bat ez delako sekula errudun izango inguruko denak kutsatzen badira ere. Hori argi itzi behar zaie, gaixotasun bat dela eta ez dela inoren errua».

Galdetegi berezia prestatu zuten, umeei zuzenduta. Batetik, gurasoentzako galdetegia, eta bestetik, umeei eskatu zieten bi irudi egiteko: etxean zer egiten duten eta faltan zer botatzen duten irudikatzeko. «Irudiek gauza berriak erakutsi dizkigute. Batzuetan agertzen dira umeak kartzela antzeko batean. Egin nahi zutena irudikatzean, bestalde, zelai batean ‘arnasa’ idatzi izan dute. Eguzkia eta arnasa hartzea botatzen dute faltan. Metaforikoa izan arren, uste dut mezua oso zuzena dela».

Gainera, azpimarratu gura izan du ume denek ez dutela kanpoan eremua duen etxerik, ezta balkoi edo terrazarik. Hala, galdetegia umeen gabeziak aztertzeko ere izan da. «Kasu egin zaien alor bakarrean akademikoan izan da, eta beste guztiari ez zaio kasurik egin. Gainera, umeak oso moldagarriak dira eta edozein gurasori galdetuz gero, erantzungo luke umeek egoera nahiko ondo kudeatzen dutela. Egia da erantzunen artean jaso dugula etxean ere gustura daudela, baina ‘gustura’ egote horrek baditu beste hainbat faktore ez ditugunak kontuan hartzen, eta beharrizan asko dituzte arretarik eman ez zaizkienak».

Beharrizanei arreta gutxi. Beharrizan horiek lau planotan banatu dituzte: fisikoa, soziala, emozionala eta akademikoa. Fisikoari dagokionez, etxean gustura egon arren eta etxeko ekintzak gustuko izan arren, askoz ere sedentarioak direla azaldu du Idoiagak: «Gehiago daude pantailekin lotuta gorputz mugimenduekin baino. Sormenezkoak direnak ere, askoz ere sedentarioagoak dira. Faltan botatzen dituzten ekintzak gorpuz mugimenduagaz eta kaleagaz dute zerikusia: korrika, kirola, jolastea… Zentzu horretan, ez gabiltza kasu gehiegi egiten umeen osasunari. Gainera, elikadura ohiturak aldatu zaizkien ere galdetu diegu, eta orokorrean umeek gehiago jaten dute konfinamenduan». Orain ordubete eman dezakete kalean, baina ez da nahikoa. «Telebistan inglesa edo bestelako gaiak lantzeko programak bultzatu dira, baina gorputz mugimenduari kasu gutxiago egin diote».



Alor emozionalean, beldurrak, erruduntasuna eta bakardadea aipatu ditu psikologoak. Etxean jendearekin dauden honetan bakardadearen sentsazioa agertzea adierazgarria da, «baina ume askok ez dute parekoarekin inolako harremanik konfinamendua hasi denetik. Etxean gurasoak egon arren beste ume batzuekin harremanik ez badute, edo hartu-emana bideo-dei bitartez bakarrik bada, logikoa da. Bideo-deien kasuan, gainera, ume txikienentzat ez da harremantzeko modu naturala, ez da balekoa haientzat».

Haserrea eta gogaitasuna ere nabaritu dituzte. «Haserrea ere eskolako lanekiko agertu zaigu, frustraziotik sortutakoak, eta hori ere landu egin beharko da. Azken batean, garrantzitsua da jarraipen akademiko bat egotea, baina egoera ere kontuan hartu beharko lukete».

Azkena, maila sozialean, familiakoak eta, bereziki, aitite eta amuma botatzen dituzte faltan. «Zaintzaileak» –dio Idoiagak–, «egunerokotasunean harremana izan duten jendea eta guztiz desagertu dena».
Lagunak, eskolak eta irakasleak ere faltan botatzen dituzte, eskolaren eta irakasleen balorea nabarmenduz. «Fokoa ipini dugu plano akademikoan: konpetentzietan, eskolako lanetan… Baina umeentzat eskola eta irakaslea askoz gehiago dira. Lanak izan arren, ikastetxea botatzen dute faltan eta, modu zuzenagoan, irakasleak. Haien figura askoz gehiago delako. Instituzioetatik baliabideak eskaini beharko lirateke irakasle horiek beraien ikasleekin ere harremana mantentzeko, eta klasekideek ere euren artean harremana mantentzeko».

Umeentzat ikastetxea babesgunea delako, batez ere talde zahurgarrienetakoentzat. «Horien kasuan kritikoa da, etxean dituzten arazo denen aurrean eskola delako beraien babesa eta irakasleak dira laguntza ematen dietenak». Etxean inolako arazorik ez duten umeek ere irakasleak euren zaintzailetzat hartzen dituztela dio Idoiagak: «Atxikimendua dago, maitasuna dago bai irakasleekiko, klasekideekiko eta hori errotik moztu da».

Egoera honek ondorioaak ekarriko dituela uste dute ikerlariek, eta hurrengo ikasturteari begira hezkuntza sistema prest egotea ezinbestekoa dela dio Idoiagak: «lanketa bat eskatuko luke, eta alde afektibo-emozionalari ere lekua eman behar zaio».

Hainbat dira umeek konfinamendu egoeran dituzten hutsuneak baina, Idoiagak azaldu duenez, «denak du eragina alde emozionalean. Ez dute harreman sozialik eta bakarrik sentitzen dira».

Busturialdeko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Iruzkinen atala

Agenda

«
ekaina 2022
  • uztaila 2022
  • ekaina 2022
  • maiatza 2022
  • apirila 2022
  • martxoa 2022
  • otsaila 2022
  • urtarrila 2022
  • abendua 2021
  • azaroa 2021
  • urria 2021
  • iraila 2021
  • abuztua 2021
  • uztaila 2021
  • ekaina 2021
  • maiatza 2021
  • apirila 2021
  • martxoa 2021
  • otsaila 2021
  • urtarrila 2021
  • abendua 2020
  • azaroa 2020
  • urria 2020
  • iraila 2020
  • martxoa 2020
  • otsaila 2020
  • urtarrila 2020
  • abendua 2019
  • azaroa 2019
  • urria 2019
  • iraila 2019
  • abuztua 2019
  • uztaila 2019
  • ekaina 2019
  • maiatza 2019
  • apirila 2019
  • martxoa 2019
  • otsaila 2019
  • urtarrila 2019
  • abendua 2018
  • azaroa 2018
  • urria 2018
  • iraila 2018
  • uztaila 2018
  • ekaina 2018
  • maiatza 2018
  • apirila 2018
  • martxoa 2018
  • otsaila 2018
  • urtarrila 2018
  • abendua 2017
  • azaroa 2017
  • urria 2017
  • iraila 2017
  • abuztua 2017
  • uztaila 2017
  • ekaina 2017
  • maiatza 2017
  • apirila 2017
  • martxoa 2017
  • otsaila 2017
  • urtarrila 2017
  • abendua 2016
  • azaroa 2016
  • urria 2016
  • iraila 2016
  • uztaila 2016
  • ekaina 2016
  • maiatza 2016
  • apirila 2016
  • martxoa 2016
  • otsaila 2016
  • urtarrila 2016
  • abendua 2015
  • azaroa 2015
  • urria 2015
  • iraila 2015
  • abuztua 2015
  • uztaila 2015
  • maiatza 2011
  • urtarrila 2001
▼
»
al.ar.az.og.ol.lr.ig.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28      
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
       
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29      
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
Busturialdeko azken berrien buletina!

Buletina hileko azken barikuetan bidaltzen da, eta Busturialdeko hilabeteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-627 10 85 / 607 29 22 23
  • busturialdea@hitza.eus / gernika@hitza.eus
  • Elbira Iturri kalea, z/g. 48300, Gernika-Lumo
  • Nor gara
  • 94-618 72 99 / 647 35 56 54
  • busturialdea@hitza.eus / bermeo@hitza.eus
  • Atalde 17, atzealdea. 48370, Bermeo
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.