• Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
  • Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Ajangiz
      • Arratzu
      • Bermeo
      • Busturia
      • Ea
      • Elantxobe
      • Ereño
      • Errigoiti
      • Forua
      • Gautegiz Arteaga
      • Gernika-Lumo
      • Ibarrangelu
      • Kortezubi
      • Mendata
      • Morga
      • Mundaka
      • Murueta
      • Muxika
      • Nabarniz
      • Sukarrieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • On Egin!
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion Agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu
Kultura

Gorputza eta burua, arte eta terapia adierazpide

Dantza, gorputz adierazpena eta interpretazioa uztartzen ditu Lapse taldeak. Inguruko herritarrez osatuta, dantza da gorputzarentzako eta buruarentzako beraien terapia nahiz adierazpide artistikoa.

Argazkia: Lapse taldea.
Alex Uriarte Atxikallende
Mundaka
2023/12/22

Denbora izozten den unea izendatzeko erabili ohi da, ingelesez, lapse terminoa. Mundakan, baina, hori baino gehiago ere bada. Izen hori du dantza, gorputz adierazpena eta interpretazioa uztartzen dituen taldeak. “Denbora gelditzen duen tartea da, parentesi bat, oasi bat”, dio taldeko gidari Leixuri Urrutiak. Matxalen Bilbao bermeotarraren eskutik jaso zuen dantza oinordetza; psikologia soinekoz jantzi zuen arte adierazpen hori.

2015ean hasi zen dantza klasikoa, garaikidea eta intepretazioa herrira hedatzen; umeekin abiatu zuen bidea. Etapa haren ostean, Katillotxu Emakume Elkartearen barruan sortu zuen Lapse. Urteen joanak nortasuna eta esentzia propioa eman dizkio taldeari. Munduarekiko ulerkera “berezi” bat dute ardatz: “Denetariko herritarrak bildu arren, dantza geure ama hizkuntza eta babeslekua izatea lortu dugu”.

Hamazazpi dantzari daude taldean; Mundaka, Sukarrieta eta Bermeokoak dira. Edozeinentzako zabalik egonda, hamasei emakumezkoak dira. Gizonezko dantzari bakarra dago: “Desikasten ikasi duen hamalau urteko geure altxortxoa“. Eskolako eraikineko dantza gela dute habitat. Astelehenetan eta eguenetan biltzen dira, 19:30etik 21:00etara, entseatzeko. Emanaldiak hurreratu ahala, baina, lanerako orduok “biderkatu” egiten zaizkie taldekideei.

Argazkia: Lapse taldea.

Terapia kutsua dute euren saioek: “Astebetez elkartu barik egonez gero, bai gorputzak, bai buruak igarri egiten dute. Entseguak geure egunerokoaren ezinbesteko osagai bihurtu ditugu; ezin gara bildu eta dantza egin gabe egon”. Urrutiak eskarmentua du hala dantza klasikoan, nola garaikidean. Hori horrela, biak dauzka iparrorratz, koreografiak egiterakoan. Horri ezinbesteko osagai bat gehitzen dio: interpretazioa. “Psikologiatik hainbat lanabes hartzen ditut; kide bakoitza topera saiatu dadin bilatzea dut jomuga, baina bide hori beragaz batera eginez”.

Bi helburu ditu taldeak: ikuspuntu intrapertsonalagaz lotutakoa eta herriko kultur komunitatearen partaidetzari dagokiona

Prozesu artistikoaz harago, “ibilbide pertsonala” ere bada dantza: “Duela zenbait urte, taldekideek gaur egun egin ditzaketen koreografiak egiteko gai liratekeela imajinatu ere ezin izango zuketen egin; esaterako, hilabete bakar batean hogei minutuko pieza oso gaitzak egiteko gauza direla frogatu dute”. Gidariaren ustez, helburu bi dituzte: Batetik, ikuspuntu intrapertsonala dago; bakoitzaren hazkunde pertsonala bilatzea, “ahulezia eta indarguneetatik abiatuta”. Bestetik, herriko komunitatearen parte izatea, “herria dantzan jartzea, pentsamendu sortzailean haziz eta heziz”.

Argazkia: Bitor Alonso.

Kideek entseatzeko errutina hartzeak “asko du aldarritik“: “Argi dute euren momentua horixe dela; beraz, ingurukoek zaintza ardurak hartu behar izaten dituzte, eurek tarte horretaz goza ahal dezaten. Esan daiteke dantzak beren mundua ordu eta erdiz geldiarazi egiten duela”.

Pandemiako “militantziaz”.
Pandemia, gainontzeko taldeetan legez, sasoi zaila izan zen Lapserentzat. Pantailaren bestaldetik biltzen aritu ziren, etxeratzeak iraun artean; segurtasun neurriak aplikatuta, gerora. Hori bai, “pasioa” datorkio burura Urrutiari, aldi hartaz galdetuta: “Egunero biltzen ginen pantailetan; egunen batean huts eginez gero, zerbait falta zaitzaigula sumatzen genuen. Sasoi hartan, zerbait agerian geratu bazen geure pasioarekiko, dantzarekiko, militantzia sutsua izan zen”.

Leixuri Urrutia: “Apunteak hartzeko koadernoa aldean daramat beti, edonoiz egin baitezaket tupust inspirazio iturriren bategaz”

Klaseak prestatzeko moldeari dagokionez, mundakarra autogestioan oinarritzen da. Sorkuntza radarrak ez du deskantsurik: “Apunteak hartzeko koadernoa aldean daramat beti, edonoiz egin baitezaket tupust inspirazio iturriren bategaz“. Berak ontzen du koreografietarako musika. Musika horrek iradokitzen dizkion kontzeptuak entseguetara eroaten ditu jarraian, eta han ernaltzen da “intepretazioaren ezinbesteko magia”.

Eskakizun fisikoa “askok uste baino handiago” dela azalduta, saio hasieretan pisu handia ematen dio tonifikazioari zein gorputza sasoiko mantentzeari. Horrez gain, teknika klasikoari dagozkion jarduerak menperatzea ere zutabe du: “Denetariko jarduerak egiten ditugu, adibidez, barra klasikoagaz. Klasikoaren ardatz hori oso garrantzitsua da, bestelako pieza garaikideagoak egiteko ere”. Etengabe landu beharreko alderdi horiek plano psikologikoagaz ezkontzen ditu. “Zentzurik onenean, dantzariak muturrera eramaten ditut, beraien bertsiorik onena zukutu arte; horretarako, neure psikologo ogibideko hainbat lanabes erabiltzen ditut”.

2022ko Urdaibaiko Organoak ekimenean, Alize Mendizabal organo soinuari koreografia ipini zion Lapsek

Taldea sortu zenetik, gora eta gora egin du bere mailak. Maila ez ezik, ematen dituzten ikuskizunen kopurua ere nabarmen hazi da. Horietako bakoitza ganoraz atontzeak hilabeteetako lan gogorra eskatzen die, noiz edo noiz “azken orduan” prestatu behar izan duten arren. “Dena dela, ederto atera dira orain artekoak”, dio monitoreak. Bereziki gogoratzen da dantzaldi erdi-erdian musika eten zitzaienekoaz. “Ahaztezina” izan zen: “Une batean, musikagaz arazoak zeudela kargutu nintzen, eta bat-batean eten egin zen. Segundo batez aurrera jarraitu ala ez zalantza egin nuen, baina, nire harridurarako, taldeak oinarri musikal barik segitu zuen, betiko gogoratuko dudan saioa emanez”. Musika falta interpretazioagaz ordezkatu zuten: “Dantzariek euren ahots eta arnasekin Bermeoko kofradia bete zuten; egundoko interpretazioa begitandu zitzaidan”.

2022ko Urdaibaiko Organoak egitasmoan parte hartu zutenekoa ere “barru-barruan” gordeta dauka mundakarrak. Alize Mendizabal organo-jotzaile donostiarrak elizan jo zuen, eta Lapsek koreografia ipini zion Guridiren pieza bati. Hura prestatzeko, Mendizabalek bidalitako piano oinarria baino ez zuten baliatu: “Baina organoak pianoagaz inongo zerikusirik ez duen soinu tankera du; tenpo eta melodia aldetik, bestelako instrumentuak dira. Hortaz, unean entzundakora moldatu behar izan ginen; bikain atera zitzaigun guztia”.

Argazkia: Lapse taldea.

Organo soinua koralaren bertsioagatik ordezkatu, eta emanaldia Talan egindako Itsasotik Mundakara: Hegaluzea ekimenean errepikatu zuten, eurek propio prestatutako atrezzoagaz. “Sareak eta bestelako materialak erabilita, arrantza giroaren simulazioa egin genuen”.

Ikusle bakoitzak bere errealitatera transferitzen du dantzak iradokitakoa

Mundaka, herri dantzaria.
Herritarren babesa da Urrutiak gehien estimatzen duen alderdietako bat. Jarraitzaile talde “leiala” dute, eta plazak betetzen dituzte eurekin. Hainbat emanalditan, “figuranteak” edukitzen dituzte; “gogo onez” parte hartzen dute mundakarrek. Ez hori bakarrik: “Mezu aldetik, koreografia kontzeptual baina zabalak egiten ditugu; beraz, herritarrek behin eta berriz helarazten dizkigute beren hausnarketak, pieza ondo ulertu duten jakiteko edo zer iradokitzen dien kontatzeko. Koreografiek zer pentsatua eragiten dute ikuslearengan, eta bakoitzak bere errealitatera transferitzen du ikusitakoa. Horrek asko dio ematen diguten babesari buruz”.

Gabon sasoian, hurrengo emanaldia prestatzeari ekingo diote. Martxoaren 8ko aldarrikapen eguna euren ama hizkuntzaz, dantzaz, zipriztinduko dute. Mundaka, momentu batez, lapse batez, dantzak bahituko du. Dantzaz mintzo den herria ez baita inoiz mututuko.

Busturialdeko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Agenda

ekaina 2025

al.ar.az.og.ol.lr.ig.
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
Busturialdeko azken berrien buletina!

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Busturialdeko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-627 10 85 / 607 29 22 23
  • busturialdea@hitza.eus / gernika@hitza.eus
  • Elbira Iturri kalea, z/g. 48300, Gernika-Lumo
  • Publizitatea
  • 94-618 72 99 / 647 35 56 54
  • busturialdea@hitza.eus / bermeo@hitza.eus
  • Atalde 17, atzealdea. 48370, Bermeo
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.