• Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ibon Bergara Etxearte
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
  • Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ibon Bergara Etxearte
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Ajangiz
      • Arratzu
      • Bermeo
      • Busturia
      • Ea
      • Elantxobe
      • Ereño
      • Errigoiti
      • Forua
      • Gautegiz Arteaga
      • Gernika-Lumo
      • Ibarrangelu
      • Kortezubi
      • Mendata
      • Morga
      • Mundaka
      • Murueta
      • Muxika
      • Nabarniz
      • Sukarrieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • JOLASTU GEUGAZ!
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion Agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu
Gizartea

Izenak eta aurpegiak dituen ipuina

Bizipenetan oinarritutako istorioa dakarre Busturialdeko hiru lagunek; ‘Islam, eta Mikel Deunaren kobazuloa’ ipuinean, errefuxiatuen bizimodua kontatu dute.

Oihana Cabello Elorriaga
Busturialdea
2020/07/23

Zerbait polita, berezia sortu nahi zuten. Barruko emozioak askatzeko bide izan zitekeen zerbait. Horrela jaio da Islam, eta Mikel Deunaren kobazuloa. Islam izena duen neskato baten istorioa da, eta ipuin batean bildu duten arren, ume, gazte zein nagusiei zuzenduta dagoela azaldu dute egileek.

Alejandra Loizagak idatzi du testua, Zirats Apraizek egokitu du eta Tamsir Ndoyerenak dira marrazkiak eta ilustrazioak. Euskaraz, gazteleraz eta frantsesez dago ipuina: «Irakurleak ez dira bertako umeak bakarrik, kanpokoek ere ulertzeko modukoa izan behar da, beraien historia ere badelako», azaldu du Apraizek.
Ipuina sortzeak bere helburua badu, beraz: «Emozioak eta bizipenak kontatzeaz gain, erabilpen bat eman nahi genion istorioari», azaldu du. «Ipuin baten bidez jendearengana heltzea errazagoa dela pentsatu genuen, inmigrazioaren arazoa ezagutzera eman asmoz». Hezkuntza arloan inmigrazioa lantzeko duten materiala egokia dela onartu du Apraizek, baina ipuinak balio erantsia ere badauka: «Istorioak pertsonifikatzeko aukera ematen duela. Afrikatik datorren migrazio fluxu inpersonal horri izena jarri diogu, bizi izandakoa kontatu dugu».

Albistegiak ikustetik gurera errefuxiatu talde bat heltzera… Orduan jakin zuten zer den errefuxiatu talde bat. «Hasieran 30 eta 40 urte arteko gizon taldeak heltzen ziren eta, bapatean, familia bat heldu zen, ume txiki batekin. Horrek markatu egin zigun. Teleberrietan ikusten ditugun paterak zenbakiak dira, baina ipuin honek balioko digu izenak eta aurpegiak jartzeko».
Tximino bat eta neskato bat dira protagonistak, eta oso erreala dela dio Loizagak: «Argitaratzen denean eta eskualdean banatzen dugunean, umeak ohartuko dira istorioa, protagonistak Busturialdean kokatzen direla: Gernika, Astra, Ea… aipatzen dira kontakizunean. Ipuineko pertsonaiak bertan bizi dira, bertan ikasi eta gure hizkuntza darabilte».

Afrikatik datorren migrazio fluxu inpersonal horri izena jarri diogu”

Ikuspuntu erreala. Ipuina bere historia ere badela esan du Tamsir Ndoyek: «Nire kasuan, ez da kontatu didatena, bizi izan dudana baizik». Ipuinerako irudiak eta marrazkiak berak sortu ditu. «Barruan daroadan hori ateratzeko bidea ere bada, eta marraztean lortu nahi dudana da jendeak ulertu dezala nik bizitakoa». Pertsonaia nagusiak diren tximino eta neskatoan parekotasun bat ikusten du, gainera. «Uste dut asmoa dela azaltzea gu ere tximinoengandik gatozela. Izan ginenaren eta garenaren isla da». Horrez gain, tximino eta pertsonen bizimoduaren arteko desberdintasunak ere azaltzen ditu istorioak, ezkutuko mezua emanez: «Desberdinak izanda ere, batu eta elkarri lagundu behar diogu, tximinoen komunitateek egin bezala. Ez dugu ahaztu behar nondik gatozen», gaineratu du.

Irudiekin ere hori berori irudikatu nahi du, eta Afrikako herrixkak ere bere begiek ikusten izan dituzten bezala marraztu nahi ditu: «Afrikan bizimodua den bezala erakutsi nahi dut marrazkien bidez». Horregatik, eskuz marrazten du Ndoyek, «originalagoa delako». Burura datorkion bezala marrazten du, momentuan bertan. «Atzean utzi nuena paperean irudikatzea da nire asmoa. Han nengoenean bizimodua nola ulertzen nuen, hori da islatu nahi dudana».

Ipuineko pertsonaiak bertan bizi dira, bertan ikasi eta gure hizkuntza darabilte”

Ipuineko tximinoa bizirauteko borroka etengabean dabil, eta horrek ere badu antzekotasunik inmigranteekin, Loizagak azpimarratu duenez. «Tximinoari bere sostengua, babesa eta elikagaia izan den zuhaitza kendu diote, eta lapurtu egin behar du jateko, bizirauteko». Kontakizun horren atzean dagoenari begiratu eta iragana ez ahanzteko gomendatu du Loizagak: «Zer ari da gertatzen gaur egun? Zergaitik ematen dira migrazioak? Bada, iraganeko ustiapenak, esplotazioa eta, orokorrean, Afrikako kontinenteak bizi izandako gabeziak gogora ekarri behar dira egoera ulertzeko».

Afrikatik bertora. Busturialdea, Gernika-Lumo, Astra… Ipuina irakurtzen dutenek leku horiekin identifikatuta ikusiko dute euren burua. «Leku horiek aipatzen dira, eta ipuinean aipamen egiten diegu baita protagonistarekin, Islamekin, bizi diren pertsonei. Horrela, keinu bat egin nahi diegu Harrera proiektuaren parte izan direnei eta, Islamek egin bezala, itsasoa zeharkatuz heldu direnei».
Ndoyek dio ipuina existitzen diren istorio denen laburpena dela, «bizitako eta bizitzeko dauden istorioen laburpena». Proiektuan parte hartzea proposatu ziotenean poztasunez hartu zuela esan du: «Nik bizi izan dudana da, eta nire istorioa azaltzen banengo legez sentzitzen naiz. Horregatik, gogo eta maitasun handiagaz egiten dut».

nire istorioa azaltzen banengo legez sentzitzen naiz. Horregatik, gogo eta maitasun handiagaz egiten dut”

Istorioari zabalkundea eman gura diote, eta ipuina argitaratuko duenik ere badute. «Istorioa argitara ematea da asmoa, eta argitalpen horretatik onura ekonomikoa atera ahal izatea. Inguruko ikastetxeetan ere aurkeztu nahi dugu, erabili dezaten». Errefuxiatuak Busturialdera heldu zirenean ere ikastetxeetara joan ziren beraien istorioa kontatzeko, partekatzeko, ezagutzera emateko. Helburua didaktikoa da, ipuinarekin gertatu bezala. Salmentetatik atera dezakegun dirua berriro proiektuan inbertitzeko izango da.

Busturialdeko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Agenda

abuztua 2025

al.ar.az.og.ol.lr.ig.
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
Busturialdeko azken berrien buletina!

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Busturialdeko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-627 10 85 / 607 29 22 23
  • busturialdea@hitza.eus / gernika@hitza.eus
  • Elbira Iturri kalea, z/g. 48300, Gernika-Lumo
  • Publizitatea
  • 94-618 72 99 / 647 35 56 54
  • busturialdea@hitza.eus / bermeo@hitza.eus
  • Atalde 17, atzealdea. 48370, Bermeo
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.