• Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
  • Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Ajangiz
      • Arratzu
      • Bermeo
      • Busturia
      • Ea
      • Elantxobe
      • Ereño
      • Errigoiti
      • Forua
      • Gautegiz Arteaga
      • Gernika-Lumo
      • Ibarrangelu
      • Kortezubi
      • Mendata
      • Morga
      • Mundaka
      • Murueta
      • Muxika
      • Nabarniz
      • Sukarrieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion Agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Hitzakide
    • izan HITZAKIDE
    • Sartu Hitzakide atalera
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu
Gizartea

Esti Diaz: "Zientzialarien estereotipoak apurtu egin behar ditugu"

Azti Zentro Teknologikoan lan egiten duten ikertzaileen %57a emakumeak dira. Horien artean, Esti Diaz biologoa dago. Bere ustez, zientzialarien irudia aldatu beharra dago.

Argazkia: Esti Diaz.
Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
Busturialdea
2019/03/01

Biologa lanetan ari zara Azti Zentro Teknologikoan. Zergatik erabaki zenuen ikertzailea izatea?

Betidanik argi eduki dut biologia gustatzen zaidala, oso irakasle onak izan ditut, eta horrek asko lagundu dit. Leioan ikasi nuen biologia, eta hirugarren mailan nengoela, laborategian barne lanak egiteko ikasleak behar zirela esaten zuen iragarki bat ikusi nuen. Horrela, tesia egiten ari diren beste ikasle batzuei laguntzen hasi nintzen, eta, hori egin eta gero, nik neuk beka bat eskatu nuen tesia egiteko. Nire lana arrain larbei buruzkoa izan zen, eta bukatu nuenean, Aztin sartu nintzen. Aingiragaz lan egiten hasi nintzen, eta gaur egunera arte. Historia, kazetaritza… dena iruditzen zitzaidan interesgarria. Nire kasua guztiz kontrakoa zen beste batzuenagaz alderatuta; batzuei ez zaie ezer gustatzen, niri, berriz, dena.

Unibertsitatean ikasten ari zinela, nola ikusten zenuen zientzia ardatz zuten ikasketetan zeuden emakumeen egoera?

Biologian ikasle gehienak emakumeak dira. Zientzietan emakumerik ez dagoela esaten denean, esparru zehatz batzuk aipatzen dira, ingeniaritzak esaterako. Kimika, matematikak edota biologia ikasten dutenen artean emakume gehiago daude. Biologia barnean bai ikusten nuen banaketa kasu bat: emakume gehienek laborategi barruko lanak egitea hautatzen zuten, eta gizonezkoek landa lanak egiten zituzten. Baina hori aldatzen doa. Itsas ikerketan, adibidez, gero eta emakume gehiago gaude lanean, arrantzaleekin batera itsasoratzen direnak landa lanak egiteko.

Zer nolako esperientziak bizi izan dituzu landa lanetan?

Lehenengo aldiz itsasoratzerakoan, Ondarroan egitea egokitu zitzaidan. Joan nintzenean, beste arrantzaleek lan gehiago emango nien beldurra zeukaten, ea zorabiatuko nintzen edo. Gero oso pozik geratu ziren, ea noiz itzuliko nintzen galdetuz. Orain errazago onartzen gaituzte, arrantzaren munduan gizonezkoak nagusi dira, baina guk itsasoko ikertzaile bezala beraiekin askotan lan egin behar dugu. Dagoeneko gu ikustera eta gugaz lan egitera ohitu dira. Azken finean, Aztiko ikertzaileen erdia baino gehiago emakumeak gara. Itsas ikerketa zentroa gara, baina horren barnean arrantza oso garrantzitsua da.

«Nahi duenak bere helburuak lortzeko gai dela erakutsi behar da»

Zergatik ematen dira lehentasun horiek kasu batean edo bestean?

Inspira Steam proiektuan sartuta nago, aholkulari bezala. Esaterako, iaz Gernika-Lumoko institutuko ikasleekin solasaldiak egin ditut, eta, aurten, Bilboko Tiboli eskolan izan naiz; oso esperientzia polita izan da. Horietan hainbat joera aztertu ditugu, eta lehentasun horiek emateko zergati asko daude. Ikerketa baten arabera, 6 urtetik gora, neskak beraien burua gutxiesten hasten dira. Mutilak azkarragoak direla pentsatzen hasten dira. Zergatik? Kanpotik jasotzen dituzten mezuengatik. Mutilek segurtasun mezu gehiago jasotzen dituzte, “oso onak” direla esaten zaie. Neskek, berriz, ez hainbeste. Bestalde, modelo falta bat dago. Neskek ez badute ikusten beraien inguruan ingeniari moduan lanean ari diren emakumeak daudela, erreferenterik ez badute, mundu hori gizonezkoena dela ikusten dute, eta ez dira bertan sartzera animatzen.

Motibazio falta bat dago?

Bai, eta hori estereotipoetatik dator. Hau gizonen lana da, beste hau emakumeena… Umetatik hasten da hori. Adibidez, jostailuak aztertzen baditugu, neskenak zaintzagaz lotuta egoten dira, eta mutilenak, berriz, sormenezkoak dira. Halako gauzek eragin handia dute, ohartzen ez baldin bagara ere. Bakoitzak nahi duena izan behar du, argi dago, baina nahi duenak bere helburuak lortzeko gai dela erakutsi behar da. Ingeniaritzetan emakumeen kopuruak behera egin du azken urteetan. Garai batean gorantza egin arren, berriz beheranzko joera dago. Nire adiskideek Informatika ikasi zutenean, emakumeak ikasleen erdia ziren. Gaur egun, oso emakume gutxik hautatzen dute Informatika. Ez hori bakarrik. Ikasketetan nota hobeak ateratzen ditugun arren, gizarteko beste edozein esparrutan bezala, ez gara zuzendaritza edo gorago dauden postuetara iristen. Zientziaren artazia bezala ezagutzen den grafikoa ikusten baduzu, lizentziatu edo gradua daukaten emakume zientzialarien kopuru handiagoa dagoela ikusiko duzu gizonekin alderatuta. Katedra edo doktoretzatara iristerakoan, kopuru horrek beherakada izugarria du, eta gizonezkoen kopuruak gora egiten du.

«Neskei kritikoagoak izaten irakatsi behar zaie, beraiek benetan askeagoak izaten laguntzeko»

Zer egin behar da neska eta emakumeei mundu honetan murgiltzera animatzeko?

Inspira proiektuaren barnean, hainbat ikastetxeetako neskekin egon gara saioak egiten. Horietako helburuetako bat beraiei emakume zientzialariak edozein emakume bezalakoak garela erakustea izan da. Big Bang Theory bezalako telesailetan emakume zientzialari bat agertzen denean, friki bezala azaltzen da. Gainera, askotan ematen du zientzialaria izanez gero beste guztiaz ahaztu egin behar zarela, baina ez da horrela izaten. Zientzialarien estereotipoak apurtu egin behar ditugu.

Nola apurtu behar dira estereotipo horiek?

Neskei kritikoagoak izaten erakutsi behar zaie, benetan askeagoak izaten, erabaki propioak hartzen laguntzeko. Lehen esan bezala, erreferenteak azaldu behar zaizkie. Historian emakume zientzialari asko daude. Testu liburuetan askoz ere gizonezko gehiago azaltzen diren arren, ezagunak ez diren emakume asko daudela erakutsi. Neskei ikasgeletan hitza ematea ere beharrezkoa da. Eskua igo, eta galderak egin edo erantzunak ematea mutilei baino gehiago kostatzen zaie. Horregatik, irakasleek ikasgelan neskak parte hartzera animatu behar dituzte.

Busturialdeko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Agenda

maiatza 2025

al.ar.az.og.ol.lr.ig.
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
Busturialdeko azken berrien buletina!

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Busturialdeko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-627 10 85 / 607 29 22 23
  • busturialdea@hitza.eus / gernika@hitza.eus
  • Elbira Iturri kalea, z/g. 48300, Gernika-Lumo
  • Publizitatea
  • 94-618 72 99 / 647 35 56 54
  • busturialdea@hitza.eus / bermeo@hitza.eus
  • Atalde 17, atzealdea. 48370, Bermeo
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.