• Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ibon Bergara Etxearte
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
  • Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ibon Bergara Etxearte
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Ajangiz
      • Arratzu
      • Bermeo
      • Busturia
      • Ea
      • Elantxobe
      • Ereño
      • Errigoiti
      • Forua
      • Gautegiz Arteaga
      • Gernika-Lumo
      • Ibarrangelu
      • Kortezubi
      • Mendata
      • Morga
      • Mundaka
      • Murueta
      • Muxika
      • Nabarniz
      • Sukarrieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • JOLASTU GEUGAZ!
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion Agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu
Politika

Joan Mari Torrealdai: "Euskara bizitza publikotik ezabatu egin nahi izan zuten"

Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
Forua
2018/07/27
Joan Mari Torrealdai (Forua, 1942) euskal idazle, kazetari, euskaltzain eta soziologoa da.  Asedio al euskera, mas alla del libro negro bere azken liburuan euskarak historian izan dituen mespretxuen adibideak zerrendatu ditu. Liburua 1998an idatzitako El libro negro del euskera-ren jarraipena da. Asedio al euskera, mas alla del libro negro liburuan euskararen kontrako kasuak bildu dituzu. 2.700 aipu azaltzen dira liburuan. Horietako batzuk legeak dira, eta besteak intelektual, soziologo, kazetari edota filosofoen iritziak. XVIII. mendea nazioak estatu bilakatzen hasi ziren garaia da, eta une horretan hizkuntza bakarra hartzen dute estatukoa bezala. Hori egiterakoan, hizkuntza hori hegemonikoa bilakatzen da, gune horretan existitzen diren beste batzuk bigarren edota hirugarren mailakoak bihurtuz. Beraz, supremazismo bat dago hizkuntzen artean. Nebrijak adierazi zuen bezalaxe, «hizkuntza inperioaren bidelaguna da». Beraz, horrelako ideiatatik dator gaztelaniaren supremazismoa: hizkuntza bat momentu jakin batetik agintearen bideratzaile bilakatzen da. Horrek goi-mailako hizkuntza dela suposatzen du. Hortik hasten da hizkuntzaren supremazismoa; hau da, hizkuntza batzuk primerakoak diren bitartean, beste batzuk hirugarren mailakoak direla esaterakoan. Primerakoa, noski, estatuak aukeratzen duen hizkuntza baino ez da. Esaterako, frantzesa hizkuntza ofiziala izatea erabaki zuen Frantziak 1794an, eta orduan, herrialdeko biztanleriaren %10ak soilik hitz egiten zuen. Gainera, frantzesa ez zen estatuaren lurralde guztian hitz egiten, zeuzkan 85 departamentutatik 13tan bakarrik hitz egiten zen. Ikusten dugunez, hizkuntza hautatzea aukera bat baino ez da, eta aukeraketa hori egiterakoan besteen gainetik garrantzia handiagoa ematen zaio. Hizkuntzaren supremazismoa pertsonen artean existitzen denaren antzekoa da: pertsona guztiak berdinak ez diren pentsaera horrekin gertatzen den bezala, hizkuntzekin berbera pasatzen dela ikusten dugu. Hizkuntzen arteko berdintasun edo elkarbizitza batera iristea posiblea al da? Supremazismoa defenditzen den bitartean, ez. Beste muturrean daukan ideologia izango litzateke berdintasuna, eta harantz jo beharko litzateke: izatez, hizkuntza guztiak berdinak dira.
“Supremazistentzat inperio batek ezin ditu bi hizkuntza izan, bakarra baino”
Jazarpen horrek aldaketarik izan al du urteak pasa ahala? Bai, eboluzio handia egon da. Frantzian, euren hizkuntza inposatzeko egindako bidea eskolaren bidez izan zen. Frantzesez ikasi behar zuten. Hori adoktrinamendu totala da. Hizkuntzaren supremazismoaren jatorrian inposizio argi eta garbi bat dago. Hau ez da elukubrazio bat, historia begiratzea baino ez da. Euskarak bizi izan duen jazarpenean inposizioari zigor fisiko eta psikologikoak gehitu behar zaizkio. Zenbat mespretxu, zenbat zigor jaso dituen euskarak, eta euskara hitz egiten duenak. Unamuno edota beste intelektual askok egindako mespretxuak, ez tabernan edo kalean jasandakoak soilik. Joan Mari Torrealdai Horiek esaten zuten hizkuntzak kategorien arabera sailkaturik zeudela. Liburua irakurtzen duten asko lehen aldiz ohartuko dira Unamunok hizkuntzari buruz zeuzkan ideia horiek lehenagotik ere izan direla historian. Askok uste zuten hizkuntza batzuk zibilizaziorako egokiak ez direla, eta horiek poesia edo abestiak egiteko baino ez dutela balio. Historikoki horrelako pasadizo edo gertaera asko izan dira, Unamunoren ideiak zabaldu baino lehenago. Adoktrinamendu hori eskoletan bakarrik gertatzen da? Adoktrinazioa eskolan hasten da, beti, baina beste maila batzuetan ere ematen da. Esate baterako, frankismoan debekatuta zegoen, obsesio bat zegoen euskara kaletik, katredatik eta pulpitutik ateratzeko. Beraz, euskara ezin zen gizartean bizi, bizitza publikotik ezabatu egin nahi izan zuten.
“Aipuak legeekin eta soziologo, kazetari edota filosofoen iritziekin bildu ditut”
Zergatik hori? Katedra baldin bazeukan, edo pulpitutik hitz egiten zenean, horrek balio kultural bat zeukala suposatzen zen. Esan dugun moduan, supremazistentzat inperio batek ezin ditu bi hizkuntza izan, hizkuntza bakarra egon behar da. Horregatik beste hizkuntzak primitiboak bezala ulertzea nahi zuten. Liburua gaztelaniaz argitaratzea erabaki duzu. Zergatik? Alde batetik, jatorrizko testuek beraien indarra galtzen dute hori itzuliz gero. Bestetik, euskaraz argitaratuta populazio jakin baterako bakarrik zabaltzea lortuko nuke. Nire asmoa testu horiek ezagutzera ematea da, garrantzitsua da erdaraz hitz egiten dutenek testuen berri izatea. Adibidez, gure eskoletan Espainia gorrotatzeko ikasgaia existitzen dela moduko gehiegikeriak euskaraz idatziz gero, garrantzia txikiagoa ematen diezu. Gaztelaniaz idatzita, beraien hizkuntzan adierazpen horiek zein zentzugabeak diren nabaritzea nahi dut. Liburua idaztearen helburuetako bat jendeak euskararen aurka esandakoak tabernako gehiegikerietatik haratago doazela ikustea da. Pertsona jakin batzuek dituzten medioetatik, bai irrati, blog edota beste komunikabideetatik esaten dituztenak erakustea. Horrelako anekdota batek, berez, ez dauka garrantziarik, baina ehunka eta ehunka daudela ikusten duzunean, hori normala ez dela konturatzen zara, azpian bestelako zerbait dagoela sumatzen duzu. Beraz, beti entzun den hizkuntzaren supremazismo horretatik haratago beste teoria batzuk daudela ikustea, errealitatea erakustea izan da nire asmoa. Mespretxu eta jazarpen hauek euskal hiztunei beldurra ematen diete? Autogorrotoa deitzen den kontzeptua existitzen da. Erabiltzen dugun tresna batek baliorik ez duela behin eta berriz errepikatzen badigute, azkenean jendeak sinetsi egiten du. Euskara zertarako erabiliko duten pentsatzera eramaten dituzte, ingurune toxiko batean sartzen dira, mundu beltz eta ilun batean. Hau ez da bat-batean gertatzen den zerbait, ez da botoi bat sakatu eta ondorioa azaltzen: zirimiriak bezala busti egiten zaitu, eta ez zara konturatzen, horrenbeste entzuten duzun hori normaltzat hartzen duzu, eta hori da beraiek bilatzen dutena. Autokontzientzia handiagoa behar dugu, adi egon. Ezin dugu pentsatu dagoeneko dena eginda dagoela eta defentsak jaitsi. Bestela, konturatu aurretik hizkuntzarik gabe geratuko gara.

Busturialdeko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Agenda

ekaina 2025

al.ar.az.og.ol.lr.ig.
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
Busturialdeko azken berrien buletina!

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Busturialdeko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-627 10 85 / 607 29 22 23
  • busturialdea@hitza.eus / gernika@hitza.eus
  • Elbira Iturri kalea, z/g. 48300, Gernika-Lumo
  • Publizitatea
  • 94-618 72 99 / 647 35 56 54
  • busturialdea@hitza.eus / bermeo@hitza.eus
  • Atalde 17, atzealdea. 48370, Bermeo
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.