Mikel F. Krutzaga: "Halako sariak bidean agertzen diren oparitxoak dira"
Lan asko eta sari dezente jaso dituzu han eta hemen. Gauzak ondo egin dituzunaren seinale. Sariak opariak dira, bidean agertzen diren opariak. Zuk egiten duzun lan horri oparitxo bat. Noizbehinka etortzen dira, eta poztasuna ematen dute. Lan hauek oso sakrifikatuak dira, eta ordu asko sartu behar dira. Niretzat saririk onena norbera bere lanekin oso gustura geratzea da, eta zugaz lanean ibili diren besteei zure lana gustatzea eta pozik egotea zure lanagaz. Hori da garrantzitsuena eta poztasun handiena ematen duena. 2004an Kepa Junkeragaz irabazitako folklore album onenaren Grammy latinoa ere badaukazu estudioan. Hori ere ezustekoa izan al zen? Bai, itzela. Kepa Junkeraren K diskoa oso disko handia da. Normalean diskoak estudioan grabatzen dira, baina hau gonbidatu asko bildu zituen zuzeneko bat da. Hemengo musikariez gain, Bulgariatik, Quebecetik… etorri ziren. Astebete egon ginen Arriagan lanean, eta, horretarako, Paristik unitate mugikor berezi bat ekarri genuen, momentu horretan justu Phil Collins erabiltzen ari zena. Estudioan nahasketak egin nituen ondoren, eta Emmy disko etxeagaz kaleratu zen. Jendea gustura, eta ni ere egindako lanagaz oso pozik. Halako batean, Grammy saria irabazi zuela esanez deitu ziguten. Ikaragarrizko poztasuna izan zen horrelako saria jasotzea. Euskal Herriko doinuekin, instrumentuekin gure kultura zabaldu zuen. Izugarrizko ezustekoa izan zen, eta izugarrizko ilusioa egin zigun. Duda barik, disko ona da, eta musikari onekin egindakoa. Baina zeinek imajinatzen zuen orduan Euskal Herrian trikitixagaz egindako disko bati sari bat emango ziotela Ameriketan; eta ez edozein sari, Grammy bat. Lan asko eta ibilbide luzea egin duzu, baina noiz hasi zinen, noiz deskubritu zenuen zure lanbide eta pasioa dena? 14 bat urtegaz, Roberto Muñoz laguna eta biok Radio Gernikara joan ginen. Han interesa piztu zitzaidan, eta Itxasok esan zidan gustatuz gero, arratsaldeetan handik pasatzeko. Institututik irten eta arratsaldero joaten nintzen ikastera. Gero, Andoainen Irudia eta Soinua ikasi, eta Oskorriko soinu teknikarien lan taldean hasi nintzen, eta horregaz batera, kontzertu batzuetan soinu teknikari aritu nintzen. Esaterako, Gernikan nire lagunekin Hemendio taldean. Gainera, 25 urteren ostean, martxoan Gernika-Lumoko Lekuek festibalean egongo gara. Eta zein da grabatu zenuen lehenengo diskoa? Hogeita piku urtegaz hasi nintzen grabaketekin. Mikel Urdangarinen bere aurreneko diskoa izan zen nire lehen lana. Horrela hasi nintzen mundu honetan. Gauza batek beste batera eramaten zaitu, eta diskoetatik pelikuletara saltoa eman nuen. Mensaka izan zela nire lehen pelikula, eta kasu honetan ere, Pascal izan zen konpositorea. Gerora, beste hainbat konpositoregaz egin dut lan: Angel Illaramendi, Bingen Mendizabal, Juan de Araujo… Askogaz, eta pozik. Ibilbide oparoa, eta askotariko adarrak ukituz. Disko eta pelikulez gain, bideo jokoetan ere aritu zara. Bai, denak daude soinuaren barruan; irratia, zuzenekoak egitea, estudioko lana… Beti gustatu zait ikastea; gauza berriak ikastea. Sistema berriak eta egiteko modu berriak ikastea, alegia. Eta beti saiatzen naiz lan bakoitzari nire estiloa, nire ikuspuntua ematen.” Nire lana pelikulagaz batera joango den giro-musikala teknikoki sortzea da, jendearengan emozio bereziren bat sortzeko”
Amezketan duzun Musikart Estudioan makina bat ordu egiten dituzu. Noiztik daukazu zeure estudio propioa? Zortzi urte daramatzat estudio honetan. Lehenago Izeta films-en egon nintzen grabatzen, eta askotan grabatu dut Elkarren bai eta Andoaingo Garate Estudioan ere. Baina erabaki nuen bai postprodukziorako baita nire gauzak egiteko ere, nire laborategia, nire tokia behar nuela.Nire gustura gauzak egiteko erreminta bezala. Musikari batek bere instrumentua erosten duen bezala, praktikatzeko eta garatzeko. Estudio bat sortu nuen lanean jarraitzeko. Zortzi urte hauetan jende askorentzako lan egiteko aukera izan duzu. Jende asko pasatu da hortik. Pelikula asko, eta diskoak ere asko. Euskal Herrikoak Benito Lertxundi, Mikel Urdangarin, Mikel Marquez, Mixel Ducau, Oreka Tx… pasatu dira hemendik. Pelikula dezente egin ditut, uste dut 20 bat pelikulatan egon naizela; azkenetarikoa laster estreinatuko den Bajo la Piel del Lobo da. Eta astelehenean bukatu nuen Suediarako pelikula baten soinu banda. Mexikorako pare bat ere egin ditut. Bideo jokoetan, saga japoniar bat, giro japoniarreko saga oso garrantzitsu batean parte hartu nuen, eta Txinarako ere egin ditut batzuk. Eta nazioarteko sortzaileekin hartu-emana edukitzea erraza al da? Egia esan, gaur egun, Internet dela eta, mundu guztiagaz konektatzeko aukera dago, askoren alboan lanak egiteko aukera dago, eta ari naiz. Kanpoko jendeagaz ere bai. Esaterako, Alemaniarako, Frantziarako edota Kanadarako egin ditut lanak. Lan desberdinak, jende ezberdinarentzat. Jendea ezagutzen duzu, deitzen zaituzte, eta lanean jarraitzen duzu. Gernikan jaioa, Amezketan bizi eta lan egiten duzu. Zure lanagatik hara eta hona ibiltzeko aukera izan duzu. Zure bizitzari ze soinu banda edo ze musika jarriko zenioke? Gernikako Don Tello kalekoa naiz bai, plaza aurrekoa. Hortxe egoten nintzen ni, Labakoa okindegitik Biltokiraino; kale hori nire kalea da. Lehen plaza zaharrera astoagaz etortzen zirenean, hantxe egoten nintzen, begira. Oroitzapen asko ditut. Nire kabia hori izan da beti. Gustatuko litzaidake tren baten soinua izatea; erritmo polit batean martxan doan trena. Beti bidean, eta lanean. Hori izango litzateke nire soinu banda. Gustatuko litzaidake horrela jarraitzea, hau luzerako izatea.“Teknika ezberdinak erabiliz, giro berezi bat sortu behar dut film bakoitzerako”