• Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ibon Bergara Etxearte
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
  • Aisia
  • Ekonomia
  • Euskara
  • Gizartea
  • Hirigintza
  • Ingurumena
  • Jaiak
  • Kirola
  • Kultura
  • Orokorra
  • Politika
  • Udala
  • Ajangiz
  • Arratzu
  • Bermeo
  • Busturia
  • Ea
  • Elantxobe
  • Ereño
  • Errigoiti
  • Forua
  • Gautegiz Arteaga
  • Gernika-Lumo
  • Ibarrangelu
  • Kortezubi
  • Mendata
  • Morga
  • Mundaka
  • Murueta
  • Muxika
  • Nabarniz
  • Sukarrieta
  • Albistea
  • Askotarikoa
  • Eduki babestua
  • Elkarrizketa
  • Elkarrizketa
  • Erreportajea
  • Iritzia
  • Kronika
  • Ainara Ruiz Urizar
  • Ainhoa Astarloa Beotegi
  • Aintzina Monasterio Maguregi
  • Aitor Basterretxea
  • Alex Uriarte Atxikallende
  • Ander Makazaga
  • Ane Maruri Aransolo
  • Asier Alkorta
  • David Miragaya Gonzalez
  • Eider Mugartegi
  • Garaia Pagola Urriza
  • Garazi Burgoa Aldarondo
  • Gontzal Mendibe Miguel
  • Ibon Bergara Etxearte
  • Ixua Zubieta Etxebarria
  • Lander Unzueta Lekerikabeaskoa
  • Larraitz Ibaibarriaga Etxaburu
  • Lore Bengoetxea
  • Mikel Reina Barros
  • Naia Arantzamendi
  • Nekane Akarregi
  • Nerea Bedialauneta Alkorta
  • Oihana Cabello Elorriaga
  • Olaia Zabalondo Dominguez
  • Zaloa Iturbe San Jose
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Ajangiz
      • Arratzu
      • Bermeo
      • Busturia
      • Ea
      • Elantxobe
      • Ereño
      • Errigoiti
      • Forua
      • Gautegiz Arteaga
      • Gernika-Lumo
      • Ibarrangelu
      • Kortezubi
      • Mendata
      • Morga
      • Mundaka
      • Murueta
      • Muxika
      • Nabarniz
      • Sukarrieta
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  • JOLASTU GEUGAZ!
  • Agenda
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
    • Hitz eta Pitz
  • Agurrak / Eskelak
    • Zorion Agurrak
    • Eskelak
  • Zerbitzu gida
  • Bereziak
    • Adimen A.
    • Naturan barrena
    • Euskaldunak Australian
  • Nor gara
  • Publizitatea
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • zozketak
  • eskaintzak
  • hemeroteka
Sartu
Orokorra

Saturrarango kartzela, ikuspuntu feministatik

Garazi Lizaso arkitektura ikasleak Mutrikuko Saturrarango kartzelaren inguruan egin du master amaierako lana. Besteak beste, presoek hiru zigor mota jasan zituztela dio: penala, soziala eta autozigorra.Azken urteetan asko idatzi izan da Mutrikuko Satur...

Asier Alkorta
Busturialdea
2017/05/26

Garazi Lizaso arkitektura ikasleak Mutrikuko Saturrarango kartzelaren inguruan egin du master amaierako lana. Besteak beste, presoek hiru zigor mota jasan zituztela dio: penala, soziala eta autozigorra.

Azken urteetan asko idatzi izan da Mutrikuko Saturrarango emakumeen kartzelaren inguruan; memoria historikoaren alde, han gertatutakoak jasota geratzeko eta ahanzturan ez erortzeko ekintza asko egin izan dira. Oraingoan, Klitto! feminismoaren inguruko aldizkari digitalak Garazi Lizaso arkitektura teknikoko ikasle usurbildarrak Saturrarango kartzelaren inguruan egindako Zaharberritzearen master amaierako lanaren inguruko artikulua argitaratu du.

Ondarearen ikuspegitik abiatuta egin du lana Lizasok. «Ez da kasualitatea Saturrarango emakume kartzela ahanzturan erori izana. Arrazoietako bat da garai batean ez zutela ondare historiko izendatu; babesa edukiko balu, eraikina bere horretan mantenduko litzateke». Izendapenik gabe, eraikina 1983an eraitsi egin zuten. «Eta, ondorioz, ezer gutxi dakigu kartzelaren egituraren inguruan».

Lizasok dio arkitektura tresna bat dela, eta ez soilik artea edo zientzia objektiboa. «Jendarte jakin bateko baloreak materializatzen dituen tresna da. Eta ematen zaion erabileraren arabera, ankerkeria asko egin daitezke».

Saturrarango kartzela ez zen espetxe izateko sortu, ez zen horretarako diseinatu. «Baina, hala ere, eduki duen erabileragatik, intentzionalitate asko agerikoak dira. Ez da kasualitatea emakumeak ezaugarrien arabera pabiloietan banatu izana». Horrek, hain zuzen ere, elkarren arteko harremanak zailtzea eta matxinadak saihestea zekarrela dio usurbildarrak.

Hezetasuna eta ura zuten ziegak zigor gela moduan erabili zituzten. «Gainpopulazioa ere arazo larria izan zen; 160 pertsonako komun bakarra zegoen. Komunek, gainera, ez zuten aterik; horrek eginbehar fisiologikoak zigor bilakatzen zituen. Umiliazio jarraitu bat bizi zuten bertako emakumeek».

Zinkezko ontzian egiten zuten egin beharrekoak, eta ondoren zetorrenak ikusi egiten zuen. «Gainera, espetxean haurrak ere bazeuden. Higienea ukatu zitzaien, eta horrek norbere buruarekiko sortzen duen higuina zigor handia zen».

Haurrak bataiatu

Lizasok Saturraranen preso egon zirenek hiru zigor mota jasan zutela dio: altxamendu frankistaren aldekoak ez izateagatik kode penalak ezarritako zigorra, «emakume on» ez izateagatik jasan zuten zigor soziala, eta autozigorra. «Zigor sozialak eragin pertsonal handia dauka; haien burua zigortzen dute sozialki erakutsi ditugten ama on hori ez izateagatik. Zaintzaile rola edukitzetik zaindutako subjektu izatera igarotzeak barne gatazka sortzen du emakume presoengan».

Horren adibide modura, ondokoa aipatzen du: «Saturrarango espetxean zeuden haurrak bataiatu egiten zituzten, eta ondoren, prentsan argitaratu. Kontuan hartuta presoak, oro har errepublikanoak eta laikoak zirela, umiliazio ikaragarria zen hori haurren amentzat; zigor soziala eta autozigorra, erabatekoa».

Halaber, kartzelaren lehen aldian, haurren euren amekin 6 urtera arte bizitzeko aukera zutela dio. «Hor atzean badago idatzi gabeko lege bat. Sozialki erabat barneratuta dago amek izan behar dutela haurren zaindari».

Kartzela egiturak andrazkoak infantilizatzeko sekulako joera dagoela dio. «Gaur egungo espetxeetan ere gauza bera gertatzen da. Saturraranen, sermoien bidez eta dotrinaren bitartez alaba, emazte eta ama ‘on’ bilakatzeko emakumeak ‘berbideratu’ egin nahi izan zituzten».

Emakume eredu bakarra

Frankismoak lurrak eskuratu ahala, presoak ere gehitu egin ziren, eta horiek edukitzeko espazioak behar zituztenez, edozer bilakatu zuten espetxe. Horrela sortu zen Saturraran. Mojak, berriz, kartzelazainak bihurtzu ziren».

Kartzelak helburu birsortzailea daukala dio. «Egitura paternalista da. Emakumeen eredu bakarra sutatzen du espetxeak. Eredu horren arabera, emakumea ez da inoiz bere kasa ekin eta pentsatzeko subjektua».

Garai bateko emakumeen kartzelak eta gaur egungoen artean antzekotasun handia dagoela dio. «Pareko patroiak jarraitu izan dira emakumezkoak zigortzeko. Gaur egun ere, orduan bezala, emakumeek sozialki esleitutako rolaren araberako lanak egiten dituzte. Emakume askok salatu izan dute kartzelako ekintzetarako eskaintza gizonek aukeratu ez dutenaren araberakoa dela; soberakinekin bizi direla».

Busturialdeko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa dugu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Agenda

ekaina 2025

al.ar.az.og.ol.lr.ig.
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
Busturialdeko azken berrien buletina!

Buletina barikuetan bidaltzen da, eta Busturialdeko asteko berri nagusiak biltzen ditu.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 94-627 10 85 / 607 29 22 23
  • busturialdea@hitza.eus / gernika@hitza.eus
  • Elbira Iturri kalea, z/g. 48300, Gernika-Lumo
  • Publizitatea
  • 94-618 72 99 / 647 35 56 54
  • busturialdea@hitza.eus / bermeo@hitza.eus
  • Atalde 17, atzealdea. 48370, Bermeo
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.